ولی خدا در بین بندگان ......
خداوند ولیّ خودش را در میان بندگانش نهان ساخته است و مبادا که بنده ای از بندگانش را کوچک شمارید که بسا آن بنده ، ولیّ او باشد و تو ندانی !!!
کمال الدین و تمام النعمه
خداوند ولیّ خودش را در میان بندگانش نهان ساخته است و مبادا که بنده ای از بندگانش را کوچک شمارید که بسا آن بنده ، ولیّ او باشد و تو ندانی !!!
کمال الدین و تمام النعمه
زن ،
آفریننده عشق است
و عشق ، آفریننده مرد
و مرد ،
آفریننده تاریخ .
استاد شهید مطهری .
نظام جمهوری اسلامی امتداد حرکت حاکمیت الهی برروی زمین است ،امروزروحانیت شیعه ولایت فقیه رابه عنوان نیابت عام امام معصوم هم ازلحاظ نظری وهمازنظرعملی احیاکرده است واین خود موجب یک امتیازعینی برای این مسلک شده است وکسی که وارد این مسلک می شود چه بخواهد چه نخواهد ازاین امتیاز بزرگ استفاده می کند ودرهمه سطوح داخل وخارج کشور بعنوان یک رهبر دینی واجتماعی شناخته می شود
همین اصل ولایت فقیه بود که در طول تاریخ امت اسلامی را از انحلال، ادیان ساختگی ودروغهای پرزرق وبرق حفظ کرد.
فصل نامه فرهنگی،آمزشی وتخصصی ناظر اامین صفحه 8
در تشرف مرحوم علی بغدادی ( ره ) در مسیر کاظمین ایشان پرستش هایی را از محضر امام زمان علیه السلام می پرسد از جمله می گوید :
پرسیدم : روزی نزد مرحوم شیخ عبدالرزاق که مدرس حوزه بود ، رفتم . شنیدم که بر روی منبر می گفت : کسی که در طول عمر خود روزها روزه باشد و شب ها را به عبادت به سر برد و چهل حج عمره بجای آورد و در میان صفا و مروه بمیرد ولی از دوستداران و محبان و موالیان امیرالمومنین علیه السلام نباشد برای او چیزی محسوب نمی شود .
امام زمان علیه السلام فرمودند :
آری والله برای او چیزی نیست .
شیفتگان حضرت مهدی ، ج 1 ص 154 - 251 .
سعی کن کسی که تو را می بیند آرزو کندمثل تو باشد ……..
از ایمان سخن نگو !
بگذار از نوری که در چهره داری آن را احساس کند ……..
از عقیده برایش نگو !
بگذار با پایبندیتو ، آنرا بپذیرد ……
از عبادت برایش نگو !
بگذار ان را جلوی چشمش ببیند ……..
از اخلاق برایش نگو !
بگذار آن را از طریق مشاهده تو بپذیرد ……
از تعهد برایش نگو !
بگذار با دیدن تو از حقیقت آن لذت ببرد بگذار مردم با اعمال تو خوب بودن را بشناسند ……….
كارگران همپاي مجاهدان
از ديدگاه قرآن و روايات معصومين، سعي و تلاش براي اداره زندگي، در سايه موازين شريعت و به دور از افراط و تفريط، به عنوان عبادت ارزشمند و در رديف جهاد و مبارزه مسلحانه عليه دشمنان و متجاوزين معرفي شده است، خداي ميفرمايد «فَاقْرَءُواْ مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْءَانِ عَلِمَ أَن سَيَكُونُ مِنكُم مَّرْضَي وَ ءَاخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الاْءَرْضِ يَبْتَغُونَ مِن فَضْلِ اللَّهِ وَ ءَاخَرُونَ يُقَـتِلُونَ فِيسَبِيلِ اللَّهِ: «آن مقدار از قرآن كه براي شما ميسر و امكانپذير ميباشد تلاوت كنيد، خداوند ميداند كه به زودي گروهي از شما بيمار ميشوند، گروه ديگر براي به دست آوردن فضل الهي «و كسب روزي» به مسافرت ميروند و گروه ديگري در راه خدا جهاد ميكنند. پس آن مقداري كه براي شما ممكن است از آن تلاوت كنيد.»(1)در آيه شريفه سه نوع عذر ذكر شده است اولي جنبه جسماني دارد «بيماري»، دومي جنبه مالي «مسافرت براي كسب و كار» و سومي جنبه ديني دارد كه «جهاد در راه خدا» است. لذا برخي گفتهاند از اين آيه استفاده ميشود كه سعي و تلاش براي اداره زندگي و امرار معاش هم رديف جهاد در راه خدا است، در احاديث نيز داريم: «كسي كه براي تأمين مايحتاج زندگي خانوادهاش، سعي و تلاش ميكند تا اسباب معيشت آنان را فراهم سازد مانند مجاهدان راه خدا است كه در برابر دشمنان مبارزه مسلحانه مينمايند.»2
يعني همانگونه كه مجاهدان در راه خدا، جانشان را به خطر انداخته و در برابر دشمنان داخلي و خارجي و براي حفظ كشور و سرزمين اسلامي، جانفشاني ميكنند، كار و كوشش در سنگر اقتصاد نيز چنين نقشي دارد زيرا با سعي و تلاش در سنگر اقتصاد است كه توسعه و پيشرفت محقق ميشود، روزنههاي نفوذ و تسلط مسدود شده و جامعه را از ذلت وابستگي، رهايي پيدا كرده ارزشهاي آن، از دستبرد اجانب حفظ ميشود به تاراج نميرود.
1- سوره مزمل، آيه20
زیارت عاشورا را میتوان نمونه برجستهای از بیان تولی و تبری در عقائد شیعه دانست. در این زیارت، فرازهایی در پذیرش ولایت و دوستی با اهلبیت(علیه السلام) و نیز فرازهایی در رد دوستی و محبت به دشمنان آنان آمده است. برخی از فرازهای مربوط به تولی در زیارت عاشورا عبارت است از:
«یا اَباعَبْدِاللهِ اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکمْ وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکمْ اِلی یوْمِ الْقِیامَةِ؛»
(ای ابا عبداللّه، بیشک تا روز رستاخیز دوست یاران شما بوده و دشمن دشمنان شما هستم.)
«یا اَبا عَبْدِاللهِ اِنّی اَتَقَرَّبُ اِلی اللهِ وَ اِلی رَسُولِهِ، وَاِلی امیرِالْمُؤْمِنینَ وَ اِلی فاطِمَةَ، وَاِلَی الْحَسَنِ وَ اِلَیک بِمُوالاتِک، وَبِالْبَرائَةِ مِمَّنْ قاتَلَک وَ نَصَبَ لَک الْحَرْبَ »
(یا ابا عبدالله!من با دوستی شما و بیزاری جستن از دشمنانت به خدا و رسول خدا (صلیالله علیه و آله و سلم)وامیرالمؤمنین علی،حضرت فاطمه،امام حسن(علیهمالسلام) تقرب میجویم .)[1]
« أَفْضَلَ الْأَعْمَالِ الْحُبُ فِي اللَّهِ وَ الْبُغْضُ فِي اللَّهِ . » [2]
« قَالَ رَسُولُ اللَّهِ إِنَّ أَوْثَقَ عُرَى الْإِيمَانِ الْحُبُ فِي اللَّهِ وَ الْبُغْضُ فِي اللَّهِ تَوَالِي وَلِيِّ اللَّهِ وَ تَعَادِي عَدُوِّ اللَّهِ. »[3]
« قَالَ كُمَيْلُ بْنُ زِيَادٍ سَأَلْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع عَنْ قَوَاعِدِ الْإِسْلَامِ مَا هِيَ فَقَالَ قَوَاعِدُ الْإِسْلَامِ سَبْعَةٌ فَأَوَّلُهَا الْعَقْلُ وَ عَلَيْهِ بُنِيَ الصَّبْرُ وَ الثَّانِي صَوْنُ الْعِرْضِ وَ صِدْقُ اللَّهْجَةِ وَ الثَّالِثَةُ تِلَاوَةُ الْقُرْآنِ عَلَى جِهَتِهِ وَ الرَّابِعَةُ الْحُبُ فِي اللَّهِ وَ الْبُغْضُ فِي اللَّه . » [4]
(تولی و تبری) دو اصطلاح قرآنی است که از دیدگاه شیعه ازجمله فروع دین و از واجبات اسلام شمرده میشود. این دو واژه، به ترتیب، به معنای دوستی با دوستان خدا و نزدیکی به اهل حق، و دشمنی با دشمنان خدا و دوری از اهل باطل است.
تولی در 57 سوره از قرآن و 233 بار، و تبری در 20 سوره و 30 بار به کار رفته است.
در روایات اهلبیت علیهمالسلام بر این دو اصل تاکید بسیاری شده است.
رسول خدا صلیالله علیه و آله و سلم فرمود:
( استوارترین دستگیره ایمان، دوستی و دشمنی برای خدا، ارتباط با دوستان خدا و گسستن از دشمنان اوست.)
امام صادق علیه السلام فرمود:
(دوستی با دوستان خدا و اطاعت از آنها، و نیز بیزاری از کسانی که به آل محمد ظلم و هتک حرمت کردهاند واجب است؛ کسانی که میراث فاطمه و حق علی علیه السلام را غصب کردهاند، سنت پیامبر را تغییر دادهاند و نیز ناکثین، قاسطین و مارقین.)
و در روایتی فرمود:
( تبری از انصاب و ازلام و بت ها، پیشوایان گمراه، رهبران ستمگر، و نیز دشمنی با قاتلان ائمه علیه السلام واجب شرعی است. از سوی دیگر، دوستی با مؤمنانی مانند سلمان، ابوذر، مقداد، عمار و … نیز واجب است )
[1] - نوری ، وسائل الشیعه ، ج 16 ، ص 176 .
[2] - شبّر ، سید عبدالله ، مشکات الانوار فی غرر الاخبار ، ص 125 .
[3] - احمد بن محمد برقی ،محاسن برقی ، ج 1 ، ص 165 ، انتشارات جامعه مدرسین قم 1403 .
[4] - ابومحمد حرانی ، تحف العقول ، ص 196 .